
L'Atenció Centrada en la Persona és un model que es caracteritza principalment per posar les persones al centre de tot el procés d'atenció, tenint en compte i respectant les seves necessitats, desitjos i valors. En el marc d'un Servei d'Atenció a Domicili (SAD), aquest enfocament busca transformar la manera en què s'ofereix suport a persones amb problemes de salut, amb discapacitat i/o en situació de dependència, garantint que siguin les mateixes persones qui prenguin les decisions sobre la seva pròpia vida.
Tradicionalment, els models d'atenció a persones amb necessitat de suport es basaven en una intervenció generalista i estandarditzada, on els usuaris eren vistos com a subjectes passius i els serveis de cura es dissenyaven des d'una visió externa i despersonalitzada. En aquest tipus d'enfocament, les persones tenien una participació mínima o inexistent en la presa de decisions, i la seva veu quedava habitualment eclipsada per la perspectiva dels professionals.
El model d'Atenció Centrada en la Persona trenca amb aquest paradigma, situant la persona com a protagonista del seu propi procés d'atenció. En aquest sentit, destaca la figura del gestor o gestora de casos, que és el/la professional que s’encarrega d’acompanyar la persona en l'elaboració i assoliment dels objectius d'atenció i suport, d'acord amb el seu projecte de vital. A través d’aquesta figura, es crea una relació de confiança i col·laboració entre el/la professional i la persona atesa, el qual facilita la personalització dels suports en base a la manera de ser i voluntats de la persona.
Aquest model aporta múltiples beneficis en el context del Servei d'Atenció a Domicili. En primer lloc, millora la qualitat de vida de les persones ateses, ja que es tenen en compte les seves necessitats específiques i preferències, la qual cosa contribueix a un major benestar general. A més, promou la seva autonomia i autodeterminació, i això permet que les persones mantinguin la seva independència i prenguin decisions que afecten el seu dia a dia. A més, també facilita una relació més estreta amb els professionals, creant un vincle més humà i proper. Finalment, aquest model permet una millor adaptació del suport a les necessitats canviants de la persona, ja que els serveis es poden ajustar de manera dinàmica i flexible, evitant solucions rígides i estàtiques.
Al Servei d’Atenció a Domicili d’ASPID, treballem des d’aquesta òptica, per garantir que les persones ateses siguin les que tinguin el timó de la seva pròpia vida i determinin com volen ser acompanyades. Entenem la funció dels/les professionals com a facilitadors d'aquest procés d'autodeterminació, acompanyant a la persona en l’acció d’expressar les seves preferències i a posar-les en pràctica, articulant els serveis i recursos necessaris en cada cas. Així, l'acompanyament que oferim no només té en compte les necessitats físiques, sinó també les emocionals i socials, promovent un ambient on la persona se senti respectada i valorada, assegurant que el procés d'atenció es personalitzi al màxim per garantir una qualitat de vida òptima.
Patrícia Buedo Bonet
Treballadora Social. Núm. Col. 8557
Responsable de Prog. d'Atenció Domiciliària i/o Assistència Personal